Van Swaziland terug naar Zuid-Afrika

19 februari 2019 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

Vanochtend ben ik vroeg (5.30) gewekt door Mika en dankzij redelijk internet nu even tijd voor een update!

Na ons verblijf in Entabeni zouden we via de Panorama route naar White River rijden. Nu hebben we dat ook gedaan echter was die gehele dag vrijwel regenachtig met al dan niet dikke mist in de bergen. Slechts gestopt om te eten en even te pauzeren dus aangezien we niet veel meer zagen dan tot 10 meter voor ons.

Vanaf White River (Witrivier) zijn we naar Swaziland gereden en daar was het gelukkig een stuk beter weer! Gisteren hebben we daar een traditioneel Swazidorp bezocht en daar een rondleiding gehad door hun hutten en gekeken naar diverse dansen.

C3D5EF73-9B9D-4DF8-8C53-AF5378174A14507722B4-61D5-40C5-8609-3AD853614147

We maakten ook een wandeling naar een waterval waarbij we onderweg verrast werden door een stel aapjes! De kinderen keken hun ogen uit. Waar we op de heenweg vrijwel werden genegeerd door ze, zo brutaal waren ze op de terugweg! Er zat er zelfs een op onze auto en het liefst had hij even naar binnen gekropen om te kijken of er wat te eten te halen viel.

D8DCEA64-2684-443E-83F4-97C092044E40

Snelheidsovertredingen zijn in Swaziland (en Zuid Afrika) zó gemaakt want: 1. De mensen hebben hier niet zoveel haast dus waar ze 80 mogen rijden, rijden ze gerust 50 (al zal dat ook zijn om benzine en dus geld te besparen) 2. Sommige dorpen ruik je vanaf 3 km afstand al aankomen en wil je dan ook snel doorheen en 3. De reisdagen zijn aan de lange kant dus wil je waar mogelijk wat opschieten. ”Helaas” werden we van de weg af geplukt door een agent die met 5 collega’s (ja, 5! Dat werkt hier ook zo: alles wat je in je eentje kan doen kun je ook met zijn 3-en doen) onder een boom hun mobiele flitslocatie en kantoor hadden uitgestald. Ai... met 20km te hard verwacht je dan ook wel een forse prent.  “Sir you have exceeded the speed with 20km/h so yo have to pay 60 Rand.  De actuele wisselkoers is ongeveer 1Rand = €0,07. 🤣 dit sloeg dus gelukkig geen gigantisch gat in ons reisbudget!

CC6093C6-ED28-4ADE-8024-6AB5C8A307F3

Inmiddels zijn we weer terug in Zuid-Afrika en gearriveerd in St.Lucia. Een dorpje aan het moerassige Isimangaliso Wetlands Park. Een dorpje waar ‘s nachts de nijlpaarden over straat kunnen lopen en je dan ook beter kunt verplaatsen in je auto zodra het donker is.

6CE63E44-CF8C-4652-9992-E55A7AF9B47F

Voor vandaag staat er o.a. een boottrip op het programma! We zijn heel benieuwd!

1. Marcel:
    19 februari 2019
    Veel plezier vandaag!
    Ik lees het morgen wel weer 😁